V každé naší přípravě (i na jeden den) by měly být tyto základní informace:
1) ZÁKLADNÍ INFORMACE - co všechno víme o tématu? Informace, které mám jako učitelka připravené, klidně klíčové výpisky, odborný text apod.
2) VYBRANÉ ČTENÍ - jakou literaturu mohu v průběhu výukové lekce využít? Je dobré si to sepsat, fakt :)
3) CITÁT DNE - motto, chcete-li. Velká myšlenka k tématu.
4) OBSAHOVÉ KLÍČOVÉ UČIVO - vzpomeňte si na různé učebnice, kdy za každou kapitolou byl rámeček se shrnutím. Jsou to informace, které by si žák zapsal jako zápis (kdyby se ovšem zápis psal).
5) INTEGROVANÉ DOVEDNOSTI - co se žák v průběhu lekce ještě naučí? Využívat teploměr, spolupracovat se spolužákem? Aktivně naslouchat? Sledovat pokyny? Měřit v centimetrech? To vše je dobré si zvědomit.
6) APLIKAČNÍ ÚLOHY - úlohy pro celou třídu - zadání (a to velmi konkrétní) pro třídu. Např.: Najdi někoho, kdo má doma papouška. Zjisti, jak pokračoval příběh o veverce. Udělejte brainstorming na téma Savci apod.
7) SKUPINOVÉ ÚLOHY - konkrétní zadání úloh a aktivit pro skupiny - opět čím konkrétnější, tím lepší. Měly by navazovat na aplikační úlohy pro celou třídu, samozřejmě se věnují tématu.
8) INDIVIDUÁLNÍ ÚLOHY - zadání pro žáky, kteří jsou napřed nebo jsou pozadu nebo nechtějí pracovat ve skupině nebo zajímají se o téma do větší hloubky nebo neodhadnu čas
9) VOLITELNÉ ČINNOSTI - další úlohy pro skupiny nebo jednotlivce. Nakresli plameňáka, vyrob krabičku o daných rozměrech, vyber si knížku a přečti kapitolu o ještěrech apod.
10) DENÍK, PÍSEŇ - tvůrčí psaní - např. Můj názor na ještěrky nebo Dům, který se mi nejvíc líbí nebo Mám ráda dějepis, protože... nebo Jak se dívám na mé město po dnešní výuce apod
11) OSV ČINNOSTI - aktivity, které nám pomohou při osobnostně-sociální výuce, resp. pomohou nám formovat charakter žáků. Např. aktivita, která pomůže budovat tým nebo hra Čtyři rohy nebo Ocenění a doporučení apod.
12) ZÁVĚR - reflexe, shrnutí. Aktivity, které mi pomohou shrnout celou výukovou lekci. Opět velmi konkrétní.
Všechny tyto dílčí části výukové jednotky je fajn zapsat si na papír (doporučuji A3, aby nás nelimitoval formát) nebo do počítače. Tím, že si přípravu sepíšeme, nabydeme jistotu, budeme v pohodě, že víme, co děláme - a nezaskočí nás, že je někdy dřív hotov nebo že si zrovna nemůžeme vzpomenout, kde a ve které knize jsme ten fajn text o loveckých psech viděli.
Jak si připravujete výuku vy?
Žádné komentáře:
Okomentovat