pátek

Jak na reflexi v hodinách?


Proč máme vlastně zahrnout do naší výukové jednotky reflexi? Kolik času reflexi věnovat? Je možné ji někdy vynechat? A jak to udělat, abychom se NEUREFLEKTOVALI? :)

Pro učitele českých škol v Severní Americe jsem na tohle téma vedla webinář. A protože se ptali na další a další informace, téma je zaujalo, což mi potvrdili i ve zpětných vazbách, říkala jsem si, že to sepíšu a nějaké informace dám i na tenhle web.

PROČ MÁME DO VÝUKY ZAHRNOUT REFLEXI A CO TO VLASTNĚ JE?

  • chceme vědět, co se naši žáci naučili
  • jak nové poznatky zařadili mezi ty stávající
  • mohou se vyjádřit, jak se jim pracovalo
  • mohou zhodnotit svou práci
  • můžeme nastavit další cíle
  • zjišťujeme, co dál by studenty zajímalo

JAKÁ BY TAKOVÁ REFLEXE MĚLA BÝT?

1) Určitě osobní, subjektivní - je dobré nepaušalizovat, negeneralizovat. Reflexe je důležitá pro konkrétního žáka, studenta, člověka.

2) Zaměřme se v reflexi na proces i prožívání. Necílujme jen na výsledek. Byla by škoda nezmínit i otázky typu: Jak se ti pracovalo? S čím ses musel(a) potýkat? Co ti při práci pomáhalo?

3) Metakognice. Tohle považuji za obzvlášť důležité. Podívat se na naše učení shora. Naučit se lépe učit. Vědět, co mi funguje a co zdržuje. Kde jsou slepé cesty a kde dálnice. Nadhled, hledání širších souvislostí a uvědomění si, KDO JSEM a JAK SE UČÍM. Tohle pomůže studentům a žákům do budoucna a je dobré s metakognicí pracovat.

Reflexe se často vede učitelem nebo spolužáky, můžeme ale využít i sebereflexe. Všechny typy reflexí mohou probíhat jak po učení, tak i v jeho průběhu, po dílčích činnostech. Znovu ale mějme na paměti, abychom se neureflektovali a aby vůbec bylo CO REFLEKTOVAT :)

Jaký je rozdíl mezi reflexí a hodnocením? Někdy se to může motat. Zkusila jsem to dát do Vennova diagramu, snad je to přehledné.


Pojďme se podívat na různé typy reflexí:

1) RR = RYCHLÁ REFLEXE

Rychle ukaž palec (nahoru, dolů)
Fist to five - ukaž na prstech, jak se ti dařilo (0 - 5)
Řekni jednu informaci, kterou si pamatuješ.
Dej kolíček na smajlík (smajlík, neutrální, mračoun)
Vezmi knoflík a hoď ho do misky. Jeden knoflík = jedna myšlenka
Řekni tři slova o dnešní hodině (nebo je napiš).

2) ZAČÁTKY VĚT

Doplň věty, když máš začátek (začátky vět můžeme mít nastříhané nebo je můžeme jen říkat):

Nejvíc se mi líbilo, když jsme...
Bylo pro mě obtížné...
Uvědomil(a) jsem si, že...
Věc, na které bych chtěl(a) zapracovat, je ...
Při komunikaci jsem si uvědomil(a), že...
Můj největší úspěch při psaní byl...
Během hodiny jsem se naučil(a)...
Při spolupráci s ostatními jsem si uvědomil(a)...
Bylo pro mě obtížné...
V hodině jsem se cítil(a)...
Nejvíc se mi líbilo, když jsme pracovali s...
Když jsem řešil(a) pravopis, uvědomil(a) jsem si...
atd.

3) PÍPNI (SHRŇ) A NAPIŠ

Shrň, co ses dneska dozvěděl(a) do 280 znaků. (můžeme použít znak pro twitter, sms apod).


4) LÍSTEČKY / KARTIČKY / KOSTKY / KRUH




KTERÉ METODY RWCT JSOU VHODNÉ PRO REFLEXI?

- brainstorming, kdy ověřujeme fázi evokace
- doplnění myšlenkové mapy
- doplnění tabulky V-CH-D
- tabulka I.N.S.E.R.T.
- poslední slovo patří mně
- reflexe procesu / výsledku


JAK REFLEKTOVAT EMOCE / POCITY?

Neměli bychom se zaměřovat jen na pozitivní pocity (emoce), ale věnovat bychom se měli i těm negativním. Jak na to? Opět nám pomohou otázky. Je dobré využít tzv. sandwichovou metodu, tzn. jednu negativní zkušenost "obalit" do dvou pozitivních. 
Jaké otázky můžeme použít?

POZITIVNÍ EMOCE: Co tě dnes nejvíc potěšilo? Z čeho jsi měl(a) při práci radost? Co se ti podařilo? Komu jsi dnes pomohl(a)?

NEGATIVNÍ EMOCE: Bylo něco, co jsi dnes nezvládl(a)? Co ti dělalo starost? Co bys příště udělal(a) jinak? Je něco, co bys mohl(a) udělat lépe?


VYUŽITÍ KARET / FORMULÁŘŮ / PRACOVNÍCH LISTŮ / DENÍKŮ

Pro práci s reflexemi můžeme využít i tzv. reflektivní deník, kam si můžeme po jednotlivých činnostech nebo aktivitách lepit průběžně reflektivní karty nebo listy. Zpětně se pak můžeme vrátit k tomu, jaký posun jsme udělali a odkud kam jsme se při učení dostali.





Pokud byste tyto (a další) karty chtěli, dala jsem je kdysi i na Učitelnici a najdete je tady: https://www.ucitelnice.cz/produkt/10727 


Věřím, že pro vás mohou být tyhle tipy zajímavé. Třeba v nich někdy můžeme pokračovat. 

Žádné komentáře:

Okomentovat