Kreativní návyky v mysli a integrovaná tematická výuka
Jde to dohromady?
Když se podíváte na kruh na obrázku, vidíte, co nám pomáhá v tom, abychom našli mysl podpořili v divergentním myšlení. Pět základních návyků:
- představivost
- zvídavost
- spolupráce
- vytrvalost
- disciplinovanost
Kruh vytvořila Společnost pro kreativitu ve vzdělávání a já ho mám vytištěný u svého bloku s přípravami. Snažím se o to, aby v každé přípravě tematického bloku nechyběla ani jedna složka tohoto pentagramu.
Pomáhají mi v tom i způsoby učení, které tyto návyky podporují - to jsou ty výseče nejblíže u středu (u vytrvalosti jsou to slovesa VYTRVAT, SOUSTŘEDIT SE, ČELIT VÝZVÁM apod.).
U každého návyku jsou další tzv. "podnávyky" - u vytrvalosti např. odvaha lišit se, odvaha nevzdávat se při nesnázích nebo tolerance nejistoty.
A úplně ve vnější části kruhu můžeme najít PŘÍLEŽITOSTI, které můžeme svým žákům předkládat, abychom návyk podpořili.
Pojďme víc přemýšlet nad tím, jaké cíle máme a co chceme, aby se naši žáci naučili. Je to opravdu znalost tématu, nebo jsou stejně důležité soft-skills, zde např. návyky kreativního myšlení? Dřív jsem si myslela, že je potřeba, aby děti znaly fakta, orientovaly se v informacích a znaly odpovědi na banální otázky. Jak člověk stárne, roste a učí se, už to pro mě tak důležité není. Kreativní myšlení, dovednost poradit si s nejrůznějšími situacemi, to u mě převládá. A tenhle kruh mi v tom pomáhá. Třeba bude i vám :)
Žádné komentáře:
Okomentovat