sobota

Kreativní návyky mysli

 

Kreativní návyky v mysli a integrovaná tematická výuka

Jde to dohromady?

Když se podíváte na kruh na obrázku, vidíte, co nám pomáhá v tom, abychom našli mysl podpořili v divergentním myšlení. Pět základních návyků:

  • představivost
  • zvídavost
  • spolupráce
  • vytrvalost
  • disciplinovanost
Kruh vytvořila Společnost pro kreativitu ve vzdělávání a já ho mám vytištěný u svého bloku s přípravami. Snažím se o to, aby v každé přípravě tematického bloku nechyběla ani jedna složka tohoto pentagramu.

Pomáhají mi v tom i způsoby učení, které tyto návyky podporují - to jsou ty výseče nejblíže u středu (u vytrvalosti jsou to slovesa VYTRVAT, SOUSTŘEDIT SE, ČELIT VÝZVÁM apod.). 

U každého návyku jsou další tzv. "podnávyky" - u vytrvalosti např. odvaha lišit se, odvaha nevzdávat se při nesnázích nebo tolerance nejistoty. 

A úplně ve vnější části kruhu můžeme najít PŘÍLEŽITOSTI, které můžeme svým žákům předkládat, abychom návyk podpořili. 

Pojďme víc přemýšlet nad tím, jaké cíle máme a co chceme, aby se naši žáci naučili. Je to opravdu znalost tématu, nebo jsou stejně důležité soft-skills, zde např. návyky kreativního myšlení? Dřív jsem si myslela, že je potřeba, aby děti znaly fakta, orientovaly se v informacích a znaly odpovědi na banální otázky. Jak člověk stárne, roste a učí se, už to pro mě tak důležité není. Kreativní myšlení, dovednost poradit si s nejrůznějšími situacemi, to u mě převládá. A tenhle kruh mi v tom pomáhá. Třeba bude i vám :)







Žádné komentáře:

Okomentovat