neděle

Jak vybrat téma pro ITV?

Jak vybrat téma pro integrovanou tematickou výuku? Jaké téma by to mělo být?

Téma může být jakékoliv, nicméně pro přípravu ITV je snazší zvolit takové, aby využití bylo efektivní a smysluplné. 

Co by tedy takové společné téma mělo splňovat?

1) NOSNÉ = jde o takové téma, na kterém můžeme postavit výukovou jednotku z pohledu několika předmětů. Je snazší zvolit téma PODZIM než téma ODLET VLAŠTOVEK Z NAŠÍ OBCE (i když i takové téma by určitě šlo zpracovat).

2) DÁ SE ROZDĚLIT NA PODTÉMATA = opět platí, že čím obecnější téma, tím lépe je možné z něj dostat širší využití a rozdělit ho na podtémata, která se pak mohou využít napříč předměty nebo ročníky

3) PŘIMĚŘENÉ VĚKU DĚTÍ = to je obecný princip. Děti by měly pracovat s tématem přiměřené náročnosti. Asi je nebude bavit řešit nedostatek vody v Mongolsku, ale zaujme je zkoumat spotřebu vody u nich doma. Téma by mělo být přizpůsobené jejich podmínkám.

4) PROPOJENÉ NA SKUTEČNÝ SVĚT = pokud si děti mohou představit souvislosti se svým životem, učení jde snáze. Děti chtějí zkoumat svět kolem sebe, nezajímají je abstraktní pojmy (alespoň ne v určitém věku), které si nemohou představit. Život ploštěnců jim může být vzdálenější než život bezobratlých, které mohou sledovat kolem sebe.

5) ZAJÍMAVÉ A CHYTLAVÉ = pokud se trefíme do zájmu dětí, máme z poloviny vyhráno. I proto je důležité, abychom své žáky dobře znali a věděli, co je zajímá. Čtou si o dinosaurech? Postavme ITV na tomto tématu (nebojte se toho, že dinosauři nejsou v ŠVP vaší školy, výstupy, které z ITV budou, se do vašeho ŠVP zcela jistě budou hodit). Mají vaši žáci rádi konkrétní počítačovou hru nebo film? Udělejte jednodenní filmové nebo počítačové téma. Ale zajímavým způsobem můžete pojmout i "obyčejná" témata jako např. zimní sporty, masopust nebo okolí školy.

6) TÉMA, KTERÉ PŘIVÁDÍ K POZNÁNÍ = tady je asi zbytečné cokoliv dodávat, jakékoliv téma, které je dobře zpracované, přivádí k poznání. Ale tady obzvlášť platí, že forma by neměla zvítězit nad obsahem.

Jaká témata zvolili účastníci webináře? PODÍVEJTE SE.

Žádné komentáře:

Okomentovat