Téma může být jakékoliv, nicméně pro přípravu ITV je snazší zvolit takové, aby využití bylo efektivní a smysluplné.
1) NOSNÉ = jde o takové téma, na kterém můžeme postavit výukovou jednotku z pohledu několika předmětů. Je snazší zvolit téma PODZIM než téma ODLET VLAŠTOVEK Z NAŠÍ OBCE (i když i takové téma by určitě šlo zpracovat).
2) DÁ SE ROZDĚLIT NA PODTÉMATA = opět platí, že čím obecnější téma, tím lépe je možné z něj dostat širší využití a rozdělit ho na podtémata, která se pak mohou využít napříč předměty nebo ročníky
3) PŘIMĚŘENÉ VĚKU DĚTÍ = to je obecný princip. Děti by měly pracovat s tématem přiměřené náročnosti. Asi je nebude bavit řešit nedostatek vody v Mongolsku, ale zaujme je zkoumat spotřebu vody u nich doma. Téma by mělo být přizpůsobené jejich podmínkám.
4) PROPOJENÉ NA SKUTEČNÝ SVĚT = pokud si děti mohou představit souvislosti se svým životem, učení jde snáze. Děti chtějí zkoumat svět kolem sebe, nezajímají je abstraktní pojmy (alespoň ne v určitém věku), které si nemohou představit. Život ploštěnců jim může být vzdálenější než život bezobratlých, které mohou sledovat kolem sebe.
5) ZAJÍMAVÉ A CHYTLAVÉ = pokud se trefíme do zájmu dětí, máme z poloviny vyhráno. I proto je důležité, abychom své žáky dobře znali a věděli, co je zajímá. Čtou si o dinosaurech? Postavme ITV na tomto tématu (nebojte se toho, že dinosauři nejsou v ŠVP vaší školy, výstupy, které z ITV budou, se do vašeho ŠVP zcela jistě budou hodit). Mají vaši žáci rádi konkrétní počítačovou hru nebo film? Udělejte jednodenní filmové nebo počítačové téma. Ale zajímavým způsobem můžete pojmout i "obyčejná" témata jako např. zimní sporty, masopust nebo okolí školy.
6) TÉMA, KTERÉ PŘIVÁDÍ K POZNÁNÍ = tady je asi zbytečné cokoliv dodávat, jakékoliv téma, které je dobře zpracované, přivádí k poznání. Ale tady obzvlášť platí, že forma by neměla zvítězit nad obsahem.
Jaká témata zvolili účastníci webináře? PODÍVEJTE SE.
Žádné komentáře:
Okomentovat